22 dec LITTLE ASHES
Salvador Felipe Hasinto Dali živi već 109 godina. Nema toga što može o Daliju da se kaže, a da iznenadi. Dali je genije koji se rodio da iznenadjuje. I to je kategorija “normalnog i uobičajenog” kad se pomene njegovo ime. Možda bih se zaprepastila kad bih čula da je npr. hteo da okrene leđa svetu i bude čistač cipela, ili mesar. Ne, i to me ne bi iznenadilo. Dali je stvorio Dalija.
“If I’m going to be anything more than average, if anyone’s going to remember me, then I need to go further in everything: in art, in life, in everything they think is real: morality, immorality, good, bad, I, we, have to smash that to pieces, we have to go beyond that, we have to be brave. No limit.”
Ovim rečima se Salvador Dali obraća Federiku Garsiji Lorki u filmu “Little ashes” (2008). Bilo je izvesnih zamerki na ovaj film. Najpre, velika polemika o tome zašto se u filmu govori na engleskom jeziku. Onda, izvesne nedorečenosti koje se tiču odnosa Dalijevog i Lorkinog. A onda – da li je izbor glumaca bio odgovarajući? Uobičajene rasprave filmskih kritičara.
Moja ocena uključuje, neizostavno, doživljaj. Da, taj, umetnički doživljaj. Fascinaciju Dalijem. Fascinaciju Lorkom. Ali pre svega, fascinaciju umetnikom – u nastajanju, u stvaranju. Gde je početak? Kremen? Klica iz koje genije izrasta u genija?
U filmu se prikazuje Madrid 1922. godine. Osamnaestogodišnji Dali dolazi na studije, odlučan da postane izvanredan umetnik. Početak 20 – ih godina prošlog veka obeležila je avangarda, džez i Frojd. Urušavanje tradicionalnih vrednosti, pomeranje granica – i umetnost koja ruši sve brane i postaje sloboda. Dali (Robert Pattinson), Lorka (Javier Beltran) i Bunjuel (Matthew McNulty) su samo mladići, ali oni su pokretači promena, njihovi umovi su oružje u borbi za nove vrednosti.
Bunjuel: Ime?
Dali: Salvador Felipe Hasino Dali Dominik.
Bunjuel: Predmet studija?
Dali: Umetnost.
Bunjuel: Očigledno. Interesovanja? Sklonosti?
Dali: Samo dadizam, anarhizam i izgradnja genijalnosti.
Bunjuel: Čije genijalnosti?
Dali: Moje sopstvene.
Prema Dalijevom dneviku prikazan je i specifičan odnos sa Lorkom. Između prijateljstva i ljubavi, dva umetnika sličnih senzibiliteta, dve izvanredne ličnosti – “No limit”. Ovo je priča o zavođenju, zaljubljivanju, o očajnoj ljubavi hipersenzitivnih, o izdaji, o nesreći, o stradanju. Ovo je priča i o umetnosti i umetniku. O tome kako nastaje remek – delo i kako se remek – delo postaje. I zato nije bitno na kom je jeziku umetnost. Na kom je jeziku ljubav.
Ko treba da pogleda ovaj film?
Oni koji misle da je Salvador Dali genije – da otkriju kako je to postao.
Oni koji misle da je Salvador Dali lud – da svima navode ovaj film kao svoj argument.
Oni koji veruju da ljubav pomera granice – da otkriju da sloboda traži žrtve.
Oni koji plaču na kraju – da se zaljube u Lorku.
“Seti me se dok si na žalu, a posebno kada budeš slikao pukotine i sitne prahove. O, moj sitni prahu! Umetni moje ime u sliku kako bi služilo nečemu na ovome svetu.”
Federiko Garsija Lorka Salvadoru Daliju
Autorka: Srbijanka Stanković
Izvor fotografija: aceshowbiz.com; robertpattinsonwho.com; funpop.com
sta
Objavljeno 11:13h, 11 aprilaBudalaština od filma.