Marsel Dišan

Marsel Dišan (1887-1968), Amerikanac, francuskog porekla, iz temelja je preobrazio umetnost XX veka tvrdnjom da svaki predmet koji već postoji, a koji umetnik odabere, recimo pisoar, može da bude umetničko delo. „Umetnost je ručna izrada nekog dela, a ta izrada je plod izbora. Kad uzme neki predmet koji je u opštoj upotrebi i prikaže ga kao umetničko delo, umetnik bira, dakle, stvara“, mislio je.

„Kupio sam stalak za sušenje boca u Bazar de l’Otel de Vil, odneo ga kući i to je bio prvi „ready – made““, kaže Dišan za svoje „gotove predmete“.

Za slikara je, objašnjava Dišan, slikanje „biranje količine plave ili količine crvene i biranje mesta na platnu gde će ih naneti… Kada biramo, možemo da koristimo boje i četkice, ali i da se poslužimo nekim već gotovim predmetom i da ga prisvojimo…“

Slikarstvom počinje aktivno da se bavi već u petnaestoj godini. Nakon dve godine, priprema prijemni ispit za Akademiju lepih umetnosti (kada ne uspe iz prve, više ne pokušava) i počinje da radi kao crtač u novinama, gde objavljuje loše karikature.

Slikarstvo će napustiti ubrzo, kada poseti Salon aeronautike u Parizu 1912. i fasciniran mašinama izjavljuje: „Slikarstvo je mrtvo. Ko će napraviti nešto bolje od ovog propelera?“. Baca paletu, četkice i boje, ali ne uspeva da se u potpunosti odrekne umetnosti.

Marsel

1917. proglašava umetničkim delom pisoar, koji je upravo kupio od proizvođača! „Moj pisoar „Fontana“ proistekao je iz ideje da se izvede eksperiment u vezi sa ukusom: trebalo je odabrati predmet koji ima najmanje izgleda da se dopadne. Malobrojni su oni koji će reći da je pisoar divan. Opasnost koju treba izbeći leži u estetskom užitku, ali ljude je moguće naterati da progutaju bilo šta.“  Predmet je odbijen od strane komisije koja bira radove za jednu izložbu, uz opravdanje da je „“Fontana“ možda vrlo korisna tamo gde joj je mesto, ali njoj nije mesto na umetničkoj izložbi i ona nije umetničko delo ni po jednoj definiciji“, ali se Dišanova poruka zauvek urezuje u umove – upravo je tada nastao umetnički pojam „ready – made“ (gotov predmet)!

Zabavlja se i tako što docrtava čuvenu „Mona Lizu“, koju je nazvao L.H.O.O.Q.*

Marsel2

Čak i mrtav, Dišan nastavlja da provocira. Tražio je da mu na grobu piše: „Osim toga, uvek su drugi ti koji umiru.“

*Kada se ova francuska slova izgovore, zvuče kao rečenica „Elle a chaud au cul.“ ( Bulja joj je napaljena.)

Autorka: Hristina Petrović

Fotografije: tumbl.com, blogspot.com

Nema komentara

Ostavi komentar