Mit o dijetama i kako se zapravo hraniti

13. avgusta 2015.

Dijeta ova, dijeta ona. Jedna traje 7 dana, druga 10, u svakom slučaju gubi se enorman broj kilograma u veoma kratkom roku, i to upravo ono salce koje su godinu-dve slatkiši strpljivo gomilali oko Vašeg struka. Obavezne su restrikcije istih u tom perodu, ali i još mnogo čega što ne bi trebalo. Vežu vas u njima za vočke i vodu, eventualno još koju namirnicu, ali jednolična ishrana je obavezna, kao i fizička aktivnost – šetanje ili (za)obilazak lifta stepenicama. Nema veze što imate 4 stepenika po spratu do stana.

Ne želim biti tako ironična, ali moram. Šta kada se ta magična nedjelja ili trećina meseca završi..? Koliko će trajati magićna transformacija vašeg stasa?
Odgovor je – jako kratko. Vrlo je verovatno da ćete biti željni svega, pogotovo onog no-no, jer ste danima živeli na fruktozi iz narandža, salaticama i vodi.
Da poentiram pre kraja, a zatim da nastavim. Brze dijete ne vode ničemu. Nisam imala ličnog iskustva ali mogu to da tvrdim; okružena sam nezadovoljnim ljudima koji su stalno na nekim dijetama a i dalje su gojazni i sanjaju pravu hranu, pa kao da se i od tih snova goje. Ima i onih koji jedu svega jednom dnevno, ali pošteno, sve od reda. I opet se goje, ne znaju odakle.

U čemu je problem?

Preterana restrikcija kalorijskog unosa, ili jedan obilan obrok u toku dana, pre/nakon višečasovnog izgladnjivanja, usporavaju metabolizam i uzrokuju skladioštenje unete hrane “za svaki slučaj”. Naše telo treba kalorije da bi normalno funkcionisalo, i, kod oba pola, nikako ne može bez bar 1200 kcal. Može, ali će sporije trošiti energiju iz hrane kako bi imalo dovoljno za sve što ga čeka u toku dana. Hemijski i metabolički procesi u organizmu se usporavaju, gladni smo, bezvoljni i nervozni usled naglog skoka insulina, koji čini da imamo potrebu za nečim slatkim, masnim, jakim. I to stalno.
A mi onda moramo OBAVEZNO posegnuti isključivo za narandžom, ili jajetom. Ili nekom drugom voćkom. I to je zabluda… Fruktoza iz voća jetreni je šećer. Naša cenjena jetra može primiti količinu šećera koja je jednaka jednoj osrednjoj jabuci. Preterani i svakodnevni unos voća umesto esencijalnih masti, proteina i složenih UH iz ostalih namirnica, dovodi do skladištenja sala u predelu stomaka. Pojedete jednu jabuku, jetra je zasićena šećerom, a vi ponovo za obrok imate voće. I to kasno uveče. I bam – ta narandža ode pravo u stomak. Jedna ružna masna ćelijica više, kao da ste pojeli stanglicu čokolade.

Nije toliko strašno, ali duži period ovakve ishrane ne vodi vas nikuda. Štaviše, možete vrlo ružno da smršate. Mišići koje gradite vežbanjem, magično će prelaziti u salo. Salo se ovakvom ishranom ne gubi. Pogotovo se ne gubi dijetom od 10 dana, nakon čega se vraćate na stare nutri navike. Za mesec dana kilogrami opet tu, kao i zlovolja, nezadovoljstvo porazom, i pored kratkotrajne bitke.

Šta je rešenje?

Hmm rešenje ne traje ni 7, ni 10 dana. Rešenje sporo počinje, razvija se, ali nema kraja. Menjaju se navike u ishrani, svest o količini i kvalitetu hrane i namirnica. Zahteva se mozganje, ali ne pod obavezno brojanje kalorija i opterećivanje. To već ostavljamo profesionalcima koji od svog tela žive. Naravno, možda nakon eksperimenta, poželite da se bavite i time. Kada vidite šta je sve moguće. Radi se o raznovrsnosti.

Pre svega, JEDITE. Češće, ali manje. Jedite meso, sir, jaja, ribu, povrće, voće, hleb od celog zrna, naravno, manje ali ne treba ga skroz isključiti. Ništa ne isključujte, samo smanjite. To je dovoljno za početak. Vremenom, slatko svedite na 1 nedeljno, ili kad osetite potrebu za slatkim, napravite voćnu salatu sa niskokaloričnim šlagom i crnom čokoladom. Ukoliko koristite blender u kuhinji, možete smućkati voćkice i napraviti smothie, pun vitamina i vlakana. Bićete sveži i puni energije, za razliku od kratkotrajne energije koju Vam Snickers obezbedi. Nakon dva sata Vam se prispava, jer silni šećer izazove brzu energiju, ali i njen brzi pad. Taj veštački šećer Vam uopšte nije potreban.

mit-o-dijetama-blacksheep.rs

Pijte dosta vode. Poželjno je minimum 2 litra dnevno, a ako ste fizički aktivni i do 1-2 litra više. Pijte vodu pre, u toku, i posle treninga, kako bi hidrirali telo, podmazali tetive i zglobove. Ne da Vam se mućka u stomaku, ali par gutljaja, milina.
Povećajte unos proteina i povrća. Proteini iz belog i posnog sira, belanaca, mleka, pravi su put ka mišićima koji roše salo oko sebe. Kažu da 1 gram mišića više troši tri grama masti u organizmu. Zato – proteini i tegovi u šake. Nećete se pretvoriti u Hulka. Samo ćete imati oblikovane ruke, noge, manji stomak.
Za večeru – slobodno piletina, riba, salata, sir, jaja. Ipak zaobiđite skrob, voće i hleb. I jedite posle šest popodne, takođe! Dugo gladovanje već je rezervisano za noć. Poslednji obrok treba smestiti u želudac 2 sata pre sna, kako bi se organizam primirio ali ipak hranio preko noći.
Posle treninga najbolje je uzeti whey protein sa vodom. Ne, to nije hemija. To je protein iz surutke koju sigurno ne biste pili. To je mnogo manja hemija od bečke šnicle pohovane na ulju. Ima ukus čokoladnog mleka, menja obrok i pomaže da brže dođete do željenih rezultata. Za dve godine popila sam preko 10 kg i nisam Švarceneger sada.Whey protein već je drugi mit, o kom ćemo neki drugi put. No, nije na odmet pomenuti ga.
Moguće je ne jesti brzu hranu, činijica sa ručkom staje u svaku torbu za posao. Probala sam. Moguće je naručiti limunadu umesto koka kole u kafiću i kafu bez mleka i šećera. Izuzetno dobro radi što se razbuđivanja tiče.

E sad, pokušajte tako ne 7, ne 10, ne 14, već 365 dana u godini. Odstupanja su moguća i dozvoljena, ali je većina bitna. Zaboravite na tablete koje tope baš tamo gde zamislite, pa one očitaju, zaboravite na gladovanje, zaboravite na prejedanje. Zaboravite i na vagu. Kilogrami nisu gotovo nikakvo merilo. Nekad smo teži, nekad lakši, često je to gore-dole voda. Obimi su bitni. Nekad kad smo teži izgledamo lepše, sve zavisi u šta su se kilogrami pretvorili. Da li je to stomak ili kvadriceps jako je bitna stvar.
Jedite svaka 3-4 sata pomalo, jednostavno, bez preteranih mikseva i dodataka. Olakšajte vašem stomaku, pa će biti lepši. Olakšajte sebi pre svega. Ishrana je nešto sa čim se ne igra na kratke staze. Navike u ishrani menjaju se dugo, ali trajno, za zdravlje, lepotu, samopouzdanje. 1 čaša vode čini čuda za ten, metabolizam, koncentraciju. A i za celulit.

I zaboravite na samo dve namirnice 10 dana i 2 kilograma manje. Inače ću vas gađati narandžom!

Autorka: Aleksandra Rajić

Fotografija: favim.com