“Luđa i originalnija od svojih savremenika”- Elza Skjapareli

            Smela i poznata po nesvakidašnjim detaljima na svojim kreacijama,Elza Skjapareli je pokušavala da spoji umetnost i modu.Njene haljine su šokirale ali i oduševljavale modne poklonike 20 i 30- tih godina prošlog veka. ’’Imala je tu neverovatnu crtu ličnosti – volela je zabavu, ni od čega nije prezala, bila je provokativna, ali uvek šik’’ reči su njene unuke Marize Berenson.

moda2

   Smela Elza buntovnog duha prezirala je običaje,tradiciju i standard ponašanja moderne civilizacije. U modu je unela niz inovacija kojim je želela šokirati javnost. Kreirala je odevne predmete koji su izlazili iz okvira očekivanog i do tada viđenog, unoseći elemente nadrealizma i dade. Dok se ona prepuštala stvaralačkoj igri, njene haljine su krajem 20- tih godina postale prava senzacija.. Bila je jako bliska sa uticajnim ljudima iz sveta umetnosti a jedan od njih je i Salvador Dali sa kojim je delila filozofski stav prema modi. Elza je na svoje haljine dodavala komadiće stakla,drvene džepove,neobičnu dugmad,utisnula uzorak novina na tkanininu,koristila patent zatvarač kao dekorativni detalj,  osmislila fenomen ‘’pret – a -porter’’ kolekcija. Zajedno sa Dalijem je napravila čuvenu ‘’skeleton haljinu‘’ kao i šešir u obliku obrnute cipele sa visokom štiklom u njenoj omiljenoj nijansi ‘’shocking pink’’.Njihovo interesovanje za Frojdovu psihoanalizu bilo je veliko tako da su se često poigravali sa simbolikom odevnih predmeta koja je za umetnike predstavljala igru premeštanja,odnosno dobijali su potpuno novo značenje i svrhu.U prvim redovima na revijama,koje su gotovo uvek bile režirane i sa pozorošnim elementima, su uvek bile istaknute ličnosti tog doba,političari,filmske zvezde pa i plemićke porodice.Njene haljine  nosile su Klodet Kolber, Greta Garbo Džindžer Rodžers, Ketrin Hepbern i Džoan Kraford i u njima delovale elegamtno,hrabro i samopouzdano kako i priliči holivudskim divama.

moda

Vreme drugog svetskog rata je provela u Njujorku gde je bila posvećena dobrotvornom radu.Po završetku rata se vraća u Pariz I lansira svoj prvi parfem u bočici od kristala koju je dizajnira Dali. Ali došlo je vreme kada više ništa nije bilo isto. Posleratni period je doveo do razvijene potrebe za romantičnijim,ležernijim I ženstvenijim haljinama. Svesna da su na modnu scenu stupili novi kreatori  poput Diora i Iv Sen Lorana,ona,ubrzo sa svojom objavljenom autobiografijom,proglašava i stečaj firme. 1969.godine veći deo svojih haljina poklanja muzeju u Filadelfiji gde je 2003. godine priređena izložba.

U svojoj autobiografiji, objavljenoj 1954, Skjapareli je napisala: „Devedeset odsto žena se plaši da budu upadljive i paze na to šta će ljudi reći. Zato kupuju sivu odeću. Trebalo bi da se usude da budu drugačije“.

 Autorka: Marija Ignjatović

Fotografije:  historyandwomen.com, thecoincidentaldandy.blogspot

Nema komentara

Ostavi komentar