Kontrazen: „Kreativnost je iskren odgovor kada se sadašnji trenutak shvati kao pitanje.“

Internet je danas rupa bez dna, Alisina zemlja čuda. Nalećemo na svakojake svaštarije i maštarije. Crna Ovca je odavno razvila dobar njuh da nađe one koji Internet boje u šareno. Zato je sa nama Danilo Krlović, autor humorističke stranice Kontrazen, koja svojim duhovitim objavama ulepšava virtuelni svet.

kontrazen-blacksheep.rs

Ko stoji iza stranice Kontrazen, koja svakodnevno zanimljivim stripovima mami osmehe ljudi? Da li može da nam kaže nešto više o sebi?

Kontrazen je tvorevina Danila Krlovića i ostatka sveta.
Po zvanjima je diplomirani i master pravnik i diplomirani politikolog diplomatije i bezbednosti, po interesovanjima veliki ljubitelj borilačkih veština i umetnosti.

Kažu da postoje razni okidači kada neko stvara. Šta je bila inicijalna kapisla za pokretanje Kontrazena? 

Kreativnost je iskren odgovor kada se sadašnji trenutak shvati kao pitanje.
Makar po meni.
Akcenat, ujedno i osnova na kojima se temelji Kontrazen, se stavlja na reč „iskreno“:
Iskreno, našao sam se zatečen količinom apatije, depresije, zajedljivosti i negativnosti koja se usadila

u konverzaciju na svim nivoima do te mere da humor skoro da više i ne postoji ako za cilj nema omalovažavanje neistomišljenika ili veličanje sopstvenog stava – skoro da postaje nebitno koga imate za sagovornika jer ljudi postaju zatvoreni u sve manji krug tema i razmišljanja, bez inspiracije i bez inovacije.
Zajedno sa ovom kugom egomanijakalnosti i epidemijom kompleksa Mesije, došlo je do izumiranja konstruktivne kritike i svrsishodnih debata, veoma je retko videti ljude koji se prepuštaju ličnoj ekspresiji ili ostaju otvoreni za tuđe mišljenje.
Baš zato, jer osnova bezobrazluka počiva na nepoštovanju tuđeg mišljenja, Kontrazen sam pokrenuo kao projekat koji ni jedno mišljenje ne natura, ali ne ostaje ambivalentan u nameri da se svima podjednako svidi – mesto gde se mogu naći i druge teme
Ono što nam nedostaje jeste iskren, nemaliciozan smeh. Isti podariti ljudima je velika čast, tako da mi poruke zahvalnosti koje od čitalaca dobijam daju ogroman deo snage da sa Kontrazenom nastavim.Ono što sam postavio kao imperativ (malo nakon što je stranica od jednog usputnog hobija vremenom počela da prerasta u nešto veće) jeste da se nikada neću baviti temama religije i politike.

kontrazen-blacksheep.rs.jpg2

Zašto baš naziv “Kontrazen”?

Kontrazen je samoodbrambeni mehanizam od kolotečine i mentalne stagnacije, stanje suprotno statičnom umu i duhu.

Statika, po samoj definiciji, je odsustvo kretanja, a opšti utisak koji sam već opisao i jeste da se nalazimo u nekom stanju kvazi-zena – uljuljkani u ogorčenost i razočarenje svetom za koji smo učeni da će nam pružiti mnogo više.
Kontrazen je kontra statičnosti, mesto gde se nadam da su ljudi u stanju da, ne znajući šta je sledeća kreacija koju kačim na stranicu, sami u sebi počnu da razvijaju kreativnost i treniraju sopstvene mehanizme inspiracije i inspirisanja; ako jednoga dana kao plodove Kontrazena budem zatekao još kreativaca koji svoje ideje nisu izbacili u svet samo s namerom da promovišu svoje ime ili da pokupe što veću publiku, znaću da sam pravilno udario gong za prekid ove masovne antimeditacije i da isti odzvanja kao smeh.Izumiruće vrednosti poput džentlmenstva i slatke kontradiktornosti uživanja u ljubavnim bolima su stvari na koje se gleda sa podrugom i nipodištavanjem (ponekad čak i sa osudom), dok se na Kontrazenu trudim da predstavim njihove draži koje bi svakoga trebalo podsete na vlastita lepa sećanja vezana za iste.

Obrazovanje i kultura su nešto što smatram izuzetno bitnim i povremeno pravim stripove za koje znam da se jednostavno ne mogu shvatiti od strane velikog broja ljudi, što ne treba uzeti kao lošu stvar – niti svako može da zna, niti svakoga može da zanima svaka oblast nauke ili kulture, ali volim da ostavim poslastice za ljude koji se predaju toliko potcenjenim a opet veličanstvenim stvarima i zato stripovi sa Arhimedom, Teslom i Morganom, Oktavijanom, skrivenom formulom Miomira Vukobratovića, Edgar Alan Poom, Njegošem, Nostradamusom, Šekspirom i ostalima nikada neće i ne smeju biti vulgarni, prostački, previše jednostavni i objašnjeni za sve.
Naravno, tu je ponekad i doza lične kreativnosti bez ikakve skrivene poruke ili čak bez preteranog potenciranja humora, najviše u niši stripova o noirizovanim pesmama za decu iz naše mladosti ili u stavljanju razbrajalica i pesmica koje nisu imale logičnu strukturu u nišu stripova o odraslom čoveku koji se večito susreće sa problemima realnosti kada pokuša da uživa u bespredmetnosti i nepovezanosti sećanja iz ranog detinjstva.
Situacije koje svako smatra izuzetno jedinstvenim za sebe predstavljam kao situacije koje se parodirano odvijaju u životinjskom svetu, sa porukom da je sve to prirodno i da zbog tih situacija niko ne treba da se oseća zbunjeno.

kontrazen-blacksheep.rs.jpg3

Kontrazen se pojavio kao stranica na društvenoj mreži. Da li su društvene mreže dovoljna odskočna daska za one koji planiraju da se bave nečim kreativnim?

Kontrazen je nastao iz hobija: nakon što sam završio sve krucijalne i velike projekte koje sam godinama iza sebe gradio, okačio sam svoje prethodne tvorevine kojima sam povremeno zabavljao svoje prijatelje na Fejsbuk profilu nakon što sam video koliko je lak postupak napraviti svoju stranicu.Ovde moram da iskoristim priliku da pomenem koliko je bitno biti dosledan sebi:

Sa nekih 6-7 radova, stranica je dobila par stotina pratilaca prvog dana – iako nikada nije bila ni na koji način sponzorisana.
Za manje od nedelju dana ih je bilo 1000, za manje od mesec dana skoro 10 000 – mislim da je tajna bila u tome što sam noću, nakon dnevnih obaveza, umesto spavanja pravio stripove i tako dao ljudima do znanja da će svakoga jutra u 10:00 imati novu kreaciju (prvih 100 stripova, ne računajući neke ranije radove iskorišćene za slučajeve kada ne bih stizao da napravim strip za taj dan, su osmišljeni i napravljeni svake noći nakon 01:00 i morali da budu završeni i objavljeni do 10:00 tog dana).

Kada mi je nestalo struje, nacrtao sam stripove na papirićima iz blokčeta i otografisao ih mobilnim telefonom.
Potom je došlo suočavanje sa svetom u kojem živimo, pa su se pojavili prvi plagijatori i kradljivci ideja, da ne pominjem ljude koji su sekli potpise i kačili stripove kao svoje. Da stvar bude gora, neki od njih su bili veliki politički pokreti ili velika preduzeća i ustanove, što mi je izazvalo dodatno razočarenje u sisteme vrednosti i etike. Srećom, skoro svako koga sam ljubazno kontaktirao sa molbom da stavi naznake šta je uradio se izvinio i izašao u korektan susret, što je po meni opet pobeda zdravog razuma i dokaz snage pravih vrednosti.
Nakon par nedelja, tehnika crtanja mi je napredovala sama od sebe, a nakon dva meseca sam ubacio i svoj lični potpis: prvi komentar u stripu kao dodatna poslastica, a nakon toga sam počeo da ubacuje i skrivene komentare u Edit History prvog. Potom su usledile samoinicijativne promocije od ostalih velikih imena Fejsbuka (čak iako su se neki od njih zasnivali na dijametralno suprotnim stavovima od Kontrazena) za šta sam se skoro svima zahvalio poklonjenim stripom ili ilustracijom, pa su nakon toga došli i intervjui…
Pritom, moram reći da je izuzetno teško stvoriti naraciju koju je moguće upakovati na jedan ekran – razmere po kojima se strip vidi čitan sa telefona i čitan sa monitora su dva različita sveta, te je uvek veliki zadatak smisliti format u kojem se strip pravi.

Najbitnija stvar koju je rast Kontrazena dokazao (uprkos podlom Fejsbukovom ucenjivanju da će skraćivati publiku ukoliko mu se periodično ne plaća) jeste da je moguće izbeći sve prepreke da do ljudi doprete ako ljude poštujete: ljudi su samoinicijativno, bez ikakvog agresivnog marketinga ili „lajkujte/šerujte“ slogana sa moje strane, dolazili na nesponzorisanu stranicu znajući da neću preskočiti dan da ih nečim nasmejem ili prijatno iznenadim, sve dok stranica nije dovoljno narasla da ni Fejsbukov procenat skraćivanja publike ne pravi toliki udarac da svi pratioci neku objavu ne vide.

Dakle, nakon slavnog imena, društvene mreže su najmoćniji način za plasiranje svog dela i povezivanje sa drugim ljudima – ali zakoni koji se promovišu po raznim skupovima pseudo-gurua marketinga su apsolutno nepostojeći: ukoliko ste iskreni, ukoliko imate kvalitet, ukoliko ste originalni i ukoliko ste dobri prema onima koji su dobri prema vama, ljudi će sami tražiti način da do vas dopru.

kontrazen-blacksheep.rs.jpg4
Kako raste jedan strip?

Verovatno postoji više škola marketinga i dizajna koje uče šta su pravila razvijanja kreativnosti i publike, ali jedina koju sam na ličnom primeru osetio kao tačna jeste sledeće: u kom god pravcu da se krećete sa razvojem svog stripa, poruke ili druge kreacije, nikada ne dozvolite sebi da razmišljate o tome da li će se to svideti drugima i nikada ne snižavajte svoje prečke u nameri da se svidi što većem broju ljudi.
Ukoliko imate publiku koja želi to što pravite, nemojte ih izneveriti – čvrsto verujem da priče imaju vlastiti život i da je dovoljno priču samo započeti i prepustiti joj se, jer će ona sama sebi vremenom dati sve ostalo.

U stripovima možemo da vidimo da su razlike prebrodive najbolje ako se uzmu zdravo za gotovo i mogu čak biti lepe ako im damo šansu. Posebno na primeru slona Tadije i zlatne ribice. Da li je društvo sa razlikama moguće?

Ništa na svetu ne postoji bez interakcije svojih razlika.
Svestan da ovo može zvučati surovo, tvrdim: razlike se ne smeju dovoditi u ekvilibrijum, niti se kontrasti moraju obavezno posmatrati kao dušmani – ali samo dok su u pitanju dinamični entiteti; osnove na kojima razlike počivaju predstavljaju predmet interesovanja koji svojim delovanjem želimo da dosegnemo, bilo da želimo da ga prisvojimo, promenimo ili uklonimo.
Razlike su bitne za napredak i gajenje razlika je nužno radi ispunjenja višeg cilja: poput eksera i daski, iskorišćavanje svojstava različitih entiteta ima veće šanse za postizanjem sinergije nego homogeno udruživanje istovetnih kopija.
Razlike mogu biti izuzetno izražene na površini kod osoba koje opet imaju iste osnovne stavove i iz takvih slučajeva verujem da nastaju najlepše priče u istoriji.
Tadija, kao dubokoumni i smireni slon sa savršenim pamćenjem i ribica kao vatreni, razigrani materijalista sa učestalom amnezijom jesu primer apsolutnih razlika, ali nikada se nisu našli u situaciji u kojoj je jedno od njih posmatralo delovanje drugog kao pogrešno (zato se svaki strip sa Tadijom i ribicom i završava srećnom porukom ili humorom koji najavljuje srećan kraj).

kontrazen-blacksheep.rs.jpg5

Šta planira, želi i sanja Kontrazen?

Jedan od najavljenih planova Kontrazena, kao odgovor na zahteve čitalaca, je bilo kreiranje majici sa motivima i porukama iz stripova, a prva tura je prošla fantastično (najdraže mi je bilo zadovoljstvo ljudi koji su majice kupovali). Ovo je bilo i značajno zbog činjenice da sam odbijao plasiranje komercijalnog sadržaja na samu stranicu za novčanu naknadu i ulaženje u obskurne vode plasiranja reklama na društvenim mrežama, tako da sam dobio i jedan vid materijalnog opravdanja za utrošak svog vremena pored svoje stručne profesije i ostalih životnih obaveza.
Dalji planovi uključuju pokretanje Kontrazena kao brenda digitalnog dizajna, kao i izgradnju veb sajta na kojem će se lakše vršiti plasman ostalih kreacija koje uveliko spremam, kao i periodično širenje palete ponude brenda Kontrazen.
Sledeći korak će biti štampano izdanje Kontrazena sa svim postojećim i par unikatnih i proširenih stripova, ali za nju će morati da prođe još neko vreme.
Najveći, najambiciozniji projekat koji se tiče razvoja Kontrazena je već pokrenut i za sada ne želim još uvek da ga odajem, ali se nadam da će već ove godine i on biti pušten u rad i da će njegov uticaj biti logičan i dosledan nastavak humora i inspiracije koji stranica podaruje svim posetiocima.

Zašto si ti crna ovca?

Mislim da je trend individualizacije u stadima poprimio prevelike razmere i da mnogo ovaca svoje runo boji u želji da ih smatraju crnim, za razliku od onih koje su se takve rodile.
Kontrazen ostaje surovi beli zec.

Razgovarala: Nataša Elenkov

Stripići: Kontrazen

Nema komentara

Sorry, the comment form is closed at this time.